Sunday, March 17, 2013

Politik?erkk....

Assalamualaikum alls..
       Mungkin bila melihat kepada tajuk nie korunk akan terfikir bahawa entri kali nie mesti agak sensitif atau aku akan bercerita tentang parti politik yang aku suka...nope!! tanggapan itu adalah salah sama sekali..actually kat sini aku cuma nak berkongsi pandangan tentang pengetahuan politik la..even aku pun sebenarnye takdelah pro sangat..hihi...Sebenarnya begini, ada di antara kita yang memang tak suka nak ambil tahu langsung tentang politik, right? bila aku bertanya dengan certain kawan2 aku tentang politik, mereka akan kata, "sorry wanie, aku tak ambil port tentang politik2 semua nie"....hmm...
        Bagi aku la kan, sebagai seorang yang dah besar, dah layak mengundi pulak tu, kena la ambil tahu serba sedikit tentang politik. Maybe diorunk yang tak nak ambil tahu tentang politik nie beranggapan bahawa "why must me?", "aku ambil tahu atau tidak, tak bagi kesan pun kat negara nie"....hmm..ini selfish namanya...(opss...jangan marah,hee)...bukan apa, aku rasa perlu juga untuk kita ambil tahu, lagi2 yang umur lebih kurang dengan aku ni haa...kalau aku tanya budak darjah satu. dorunk tak tahu pasal politik, its ok la..tapi kita yang sudah dewasa nie kena la jugak ambil tahu even tentang beberapa perkara...bukan apa, politik ni ada kaitan dengan perkembangan negara pada masa akan datang. Kalau bukan kita yang merasa perubahannya pun, generasi kita yang akan datang juga yang merasainya...bukan orang lain..kan?kan?kan?..so,kena la ambil tahu sedikit ye kawan2...dan lagi satu, bila kita dah tahu sedikit, kita mesti akan nak tahu lebih banyak untuk mencari kebenaran la, dan sebagainya...hehe...
       Selain tu juga, bercerita tentang hal politik nie, pada aku, kita kenalah berfikiran terbuka..berfikiran terbuka nie kita kena kaitakn dengan tidak terlalu taksub..yelah, setiap orang kan ada parti politik kegemaran masing2, yang dianggap benar, dan menyokong seratus-peratus...yelah, bila taksub sangat ni, kita sampaikan tak boleh nak terima kebaikan yang pihak lain dah buat..hmm..this is wrong doing pada aku...senang cerita macam ni lah, ambil yang jernih, buang yang keruh...mana2 perkara yang baik, bagi teladan, kita ambil, yang kurang baik, kita  jadikan sempadan..baru dikira matang macam tu..ni dah tak boleh terima kebaikan orang langsung..huu..berat nanang...wkwkwk....
 

No comments:

Post a Comment