Tuesday, March 19, 2013

Ilmu Pengetahuan?penting ea??

Assalamualaikum...hye semua...
     Untuk entri kali ni aku nak berkongsi sedikit tentang ilmu pengetahuan ni..yelah, mana-mana kita pergi, dan dari sekolah rendah lagi, cikgu-cikgu dah mengingatkan betapa pentingnya ilmu pengetahuan ni kan...yes, its true..ilmu pengetahuan ni sangat penting..sangat penting...ulang suara..sangat penting..hehehe....
     Apa itu ilmu pengetahuan?kat mana kita nak dapat ilmu pengetahuan ni? this is very simple question...ilmu pengetahuan ni boleh dapat di mana-mana sahaja kita berada..ceh ayat...hehe....yelah, bila kita melancong, dapat ilmu pengetahuan, bila kita join apa-apa aktiviti, kita akan dapat juga ilmu pengetahuan..guys, ilmu pengetahuan ni tak boleh nak diukur dengan pointer or so on taw..tapi ilmu pengetahuan ni boleh jadikan kita lebih matang dan boleh berfikir secara kritis bila kita menguasainya..
      Aku perasan, ramai antara kita nie yang tidak berapa mengambil berat tentang ilmu pengetahuan, padahal perkara ni terlalu penting...yelah, kita sibuk dengan siapkan esaimen, tutorial esaimen, quizzes, sampai tak ambil berat tentang ni kan...termasuklah aku sebenarnya...ye...termasuklah aku..tapi lama-lama bila aku berfikir-fikir, aku perlu ambil tahu tentang isu-isu semasa yang juga merupakan ilmu pengetahuan..nak dijadikan cerita, hari tu kawan aku pergi interview sebab nak dapatkan one posting kat satu agensi ni...jadi korunk nak tahu apa yang ditanya? sudah tentulah tentang apa isu semasa yang kita tahu kan...then kawan aku pun jawablah...but u knows, interviewer tu nak tahu perkara yang baru semalam berlaku...bukan perkara-perkara yang sedang orang cakap2 macam kes di Lahad Datu tu...lagi satu, interviewer tu tanya, buku terbaru yang awak baca apa? gulp!!..hehe..so, paham tak di situ? dia tanya tentang perkara yang paling latest taw..huhu...
     Jadi, perkara ni telah lebih membuka mata aku untuk lebih mengambil berat tentang ilmu pengetahuan dan isu-isu semasa..sebabnya kalau nak diukur dengan pointer atau pencapaian, aku yakin dah terlau ramai yang dapat hebat-hebat sekarang ni kan..jadi perkara-perkara sebeginilah yang akan jadi extra marks untuk kita nanti...moralnya, baucer buku yang kita dapat tu, beli lah buku-buku yang boleh bagi manfaat dekat diri kita sendiri.


Haha..nampak tak aku tengah poyo membaca buku tu?


Yang ni aku tengah pening nak pilih buku apa..rasa nak angkut semua je buku dalam tu..hehe


Ni plak kawan-kawan aku yang selalu teman aku cari buku. Nampak tak muka puas kitorunk lepas dah dapat beli buku..heheheh

Yeah..lastly thanks 4 reading my entry...sharing is caring, kan?..publish!!


No comments:

Post a Comment