Tuesday, August 20, 2013

Dalam dilemma

                                                                     Salam...
Hye semua...semua?haha..ada ke orang yang baca entri aku nie...takpelah...nak jugak hai..hehe...Walaupun aku rasa dah terlambat, tapi aku nak jugak ucapkan selamat hari raya kepada sesiapa yang TERbaca blog aku nie..Amacam raya korunk? tahun nie raya aku agak meriah and banyak sangat aku makan...hihi..nie semua sebab kes menyesal sebab raya tahun lepas aku tengok je makanan y dihidagkan last2 tak dapat merasa apa pun...sobs sobs...tapi tahun nie,memang puasla aku melantak..yeayy!! (dengan harapan badan yang keding nie bolehlah bertambah beratnye)...
        Raya tahun nie sangat meriah bila jumpa balik sedara mara yang hanya dapat jumpa setahun sekali tu..Then, masa tengah berbual dengan sorang kazen nie,dia pun berceritalah ngan aku tentang kemusykilannya. Kesian aku tengok dia, nak makan pun tak lalu sebab terlalu berfikir, yang aku pulak melantak saje..hehe...Ceghitanya begini, kazen aku nie, dia tengah dalam dilemma sama ada nak sambung belajar, atau pun kerja...hmm...biasalah kan, bila lepas spm, stpm, matrik dan sebagainya, kebanyakkan orang akan mengalami dilemma nie..Yang kazen aku nie, dia tak berjaya untuk ke ipta panggilan pertama..(mungkin salah pilih kos and U rasanya), dalam masa yang sama dapat tawaran belajar kat UNIKL dan bekerja..ermm....susah jugak nak nasihat dan bagi pendapat sebab due date untuk daftar masuk UNIKL dan kerja tu lebih kurang sama dengan keputusan rayuan upu...Jadi, kazen aku nie pun dalam dilemma la..nak lepas nie takut yang tu tak dapat, dan begitulah sebaliknya...Aku pun pening sebenarnya kalau jadi dia...Tapi aku just cakap cengginilah...Memandangkan dia macam dah teruja sangat nak masuk UNIKL tu, aku pun cakap, boleh, dengan syarat tak boleh lah nak belajar ala kadar...kena ada aim..pointer kena tinggi..aktuali kalau nak belajar kat mana-mana pun sama je cenggitu..cumanya memandangkan kosnya lebih tinggi di ipts, jadi dia kena la usaha lagi keras...Kalau tak boleh nak score, baik kerja je..huhu..Serious!!..pada ak, kalau nak belajar, masu kolej, ipta, ipts, belajar la betul2...kalau main, baik kerja kumpul harta benda dari belajar dan kumpul hutang..lain lah kalau mak ayh korunk berada dan boleh tanggung kan...
          hmm...itulah nasihat aku sebagai seorang kazen yang baik..ahakss..hehe...

                                        The Ends....

No comments:

Post a Comment