Monday, March 3, 2014

Belajar tinggi-tinggi buat apa??

Assalamualaikum w.b.t
Apa khabar sahabat blogger sekalian..semoga semua sentiasa dalam redha Allah..InsyaAllah..

Berkenaan dengan tajuk entri kali ni, mesti rasa agak pelik kan, sebabnya persoalan yang dipersoalkan ialah kenapa belajar tinggi-tinggi?Baiklah, kita straight to the point.. Sebenarnya begini, Wanie sendiri dah lali dengan pertanyaan sesetengah pihak yang mempertikaikan bila seseorang tu ingin melanjutkan pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi tinggi. Bukan apa, mereka beralasan yang belajar tinggi-tinggi un bukan senang dapat kerja. Ramai je yang menganggur. 

Persoalan tentang graduan menganggur ni memang sudah tidak dapat dinafikan lagi la kan. Tapi, jangan lah mempertikaikan atau memperlekehkan seseorang yang sedang berusaha untuk mencapai yang terbaik dalam hidupnya kan. Rezeki semua, kita kerja apa, semua Allah yang tentukan bergantung dengan usaha yang kita lakukan juga. Jadi, belajar ni juga merupakan salah satu usaha untuk cuba mendapatkan pelerjaan yang lebih baik.

Di sini wanie bukan nak kata orang yang belajar tinggi je boleh berjaya. NO! The big NO, NO, NO..Semua yang berusaha akan berjaya tak kisah la belajar tinggi mahupun tidak. Tapi, janganlah dipertikaikan usaha orang lain. Bukan apa, kadang-kadang sedih dengan segelintir sikap manusia yang tidak berfikiran terbuka. 



7 comments:

  1. Betol tu dik.
    Fikir rasional je

    ReplyDelete
  2. Dah lama tak terjah sini, hari ni baru dapat terjah blog awk :)

    Mohon singgah dan follow blog saya awksweetgitu.blogspot.com :)

    ReplyDelete
  3. Fikir baik je.. selalunya mereka yg loser je yg akan ckp mcm tu walaupun mereka nampak berjaya. Ramai org yg tak habis sekolah tp berjaya pun suruh anak2 mereka belajar bersungguh2.. Menuntut ilmu itu tuntutan & tak perlu di ukur dgn duit semata2.. In shaa Allah.. Allah akan sentiasa membantu yg terbaik atas jln ilmu yg baik.. All the best ye.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih..rasa bertambah semangat pula..hehe..insyaAllah..belajarlah selagi ada peluang kan..

      Delete
  4. ada pelajaran yang tidak formal seperti kemahiran dan berniaga tidak memerlukan kelulusan yang tinggi.. namun ingatlah bahawa belajar adalah tugas sepanjang hayat..

    ReplyDelete